VVS-verksamheten är otroligt konkurrenskraftig, speciellt när det gäller att få ditt företag inför kunderna när de är i behov av service. Nuförtiden är det vanligt att personer som behöver en rörmokare omedelbart ringer sitt första samtal till topplistan på Google och jobbar sig ner därifrån.
Så, hur ser du till att ditt företag upptar topplistan när lokala kunder letar efter en rörmokare för att komma ut till sitt hem eller företag så snabbt som möjligt?
I den här artikeln går vi igenom en beprövad 5-stegsprocess som kan placera ditt företag i toppen av Googles lokala sökranking. Men först, låt oss ta en titt på faktorerna som gör lokal SEO till en nödvändighet när det gäller att annonsera för dina VVS-tjänster.
3 anledningar till att VVS-företag bör investera i lokal SEO
Anledning #1. Adjö Gula Sidorna, Hej Google
Om det inte redan har hänt, blir Gula Sidornas böcker snabbt en kvarleva från det förflutna. Idag har distributionen av de skrymmande böckerna minskat till nästan ingenting eftersom lokala sökningar har migrerat till webben. Det finns dock en likhet mellan onlinesökningar och papperskataloger; om ditt företag inte är listat kan kunderna inte hitta dig. Om du fortfarande tvivlar på vikten av lokal SEO, kolla in den här sökstatistiken från Google.
- 20 % av alla sökfrågor är för lokala företag
- 40 % av alla mobilsökningar är för lokala företag
- 50 % av mobilsökningar efter lokala företag följs av ett besök, ett telefonsamtal eller annan typ av kontakt.
- 97 % av konsumenterna söker efter lokala företag online – de återstående 3 % kan vara de sista personerna som fortfarande använder Gula sidorna
Anledning #2. Fri trafik (varje månad)
Höga rankningar som är resultatet av en framgångsrik lokal SEO-kampanj kommer att leda människor till din webbplats utan kostnad. Att bli anställd kostar heller ingenting. Gratis besökare och konverteringar gör lokal SEO till ett av de mest kostnadseffektiva sätten att marknadsföra och marknadsföra ditt företag.
Orsak #3: Snabba resultat (på så lite som 30 dagar)
I en lokal SEO-kampanj tävlar du bara mot VVS-företagen i ditt geografiska område. Begränsad konkurrens gör att ditt företag har lättare att ta sig högre upp i lokala sökrankningar. En andra fördel är att många VVS-företag antingen inte bryr sig om att optimera för lokala sökningar eller lägger en minimal ansträngning på det. Resultatet av dessa faktorer är att en omfattande SEO-kampanj kan få förstasidans synlighet för ditt företag, ofta inom 30 dagar, när folk söker efter rörmokare i ditt närområde.
Nu när du vet vikten av lokal SEO, här är de 5 stegen för att bygga en kampanj som kan maximera synligheten för ditt företag för lokala sökningar och sätta dina tjänster inför människor i det ögonblick de är redo att anlita en rörmokare.

Steg 1. Hitta de nyckelord som kommer att driva affärer
De nyckelord som kommer att driva flest affärer för ditt företag är de som är relevanta för de VVS-tjänster som ditt företag erbjuder. Till exempel kan sökord som beskriver dina tjänster vara “nöd-VVS”, “täppt avlopp” och “reparation av varmvattenberedare”. När du har utvecklat din lista med tjänsterelaterade sökord, registrera dig för ett Google AdWords-konto.
Att skapa ett konto kommer inte att förplikta dig att betala för någon reklam, men det ger dig tillgång till det kostnadsfria verktyget Sökordsplaneraren som är en del av Google Ads-plattformen. Fördelen med sökordsplaneraren är att du kan ange en lista med relevanta söktermer och verktyget kommer att ge ytterligare idéer, samt data om trafik som genereras av dessa sökord.
Viktigt: Det finns 2 nyckelordskategorier som används för olika typer av sökningar. En typ kan generera affärer omedelbart medan den andra kan resultera i en försäljning vid ett senare tillfälle eller inte alls.
1) Sökord som signalerar “anställningsavsikt”
Sökare använder vanligtvis sökord som signalerar anställningsavsikt när de tänker vidta åtgärder. När människor använder dessa typer av sökord kan en sökning direkt följas av ett besök på din webbplats och sedan ett telefonsamtal för att anställa dig. Resultatet är en försäljningscykel som kan slutföras inom 1 eller 2 minuter. Ett exempel på en sökordssökning som sannolikt kommer att följas direkt av en åtgärd är “rörmokare new york city” – för om någon söker efter en rörmokare i just sin stad eller ort är de troligen på väg att handla efter en rörmokare att anlita.
Att använda sökord som signalerar anställningsavsikt är det snabbaste sättet att börja tjäna pengar med din lokala SEO-kampanj. Dessa nyckelord bör inkluderas i innehållet på din hemsida, såväl som i beskrivningarna på dina “Tjänster”-sidor.
2) Sökord som signalerar “forskningsavsikt”
Nyckelord som signalerar forskningsavsikt används av personer som försöker lära sig om eller samlar information om ett ämne. Dessa sökord sitter vanligtvis i den långa änden av försäljningscykeln, om en försäljning överhuvudtaget sker. Till exempel skulle förfrågningar som “hur man åtgärdar ett igensatt avlopp” vanligtvis användas av gör-det-självare som försöker ta reda på hur man löser problemet på egen hand.
Medan sökord för forskning kommer att ha lägre prioritet i din SEO-kampanj, men de kan användas som ämnen för bloggar eller för avsnittet med vanliga frågor på din webbplats. Till exempel kan användbara blogginlägg som “Hur du håller ditt avlopp rent” och “5 saker som inte bör gå i din sophantering” inte resultera i omedelbar försäljning, men de kan introducera ditt företag för människor som kan bli kunder när de behöver VVS-tjänster i framtiden.
Vill du ha hjälp med SEO?
På Svensk Mediabevakning AB är vi specialiserade på att hjälpa rörmokare att attrahera lokala kunder som söker efter tjänster på Google. Om du vill ha hjälp med dina lokala SEO kampanjer, kontakta oss för en kostnadsfri offert.
Klicka här för kostnadsfri SEO analys från en speciliserad SEO Byrå
Steg 2. Optimera dina sökord
Optimeringen av dina sökord börjar inom 2 nyckelområden; din Google My Business-sida och sidorna på din webbplats. Din Google My Business-sida kommer att optimeras för att introducera ditt företag för potentiella kunder när de söker efter de tjänster du erbjuder. Optimering på din webbplats fokuserar först på startsidan och tjänstesidorna, som också kallas dina “kärnsidor”. Efter att du har optimerat dina kärnsidor kan du börja arbeta på dina innehållssidor, som kan innehålla en blogg, en “Om”-sida och en FAQ-sektion.
Optimera din Google My Business-sida
Även om du inte har skapat en Google My Business-sida för ditt VVS-företag, har du förmodligen sett dessa sidor när du söker efter restauranger, butiker och tjänsteleverantörer i ditt område. När människor söker efter specifika typer av lokala företag, kommer en handfull av dem att visas “Kartor”-resultaten, som är en viktig del av Google My Business.
Att visas i kartavsnittet när folk söker efter VVS-tjänster i ditt område är ett av de första målen med att optimera din Google My Business-sida. Förutom att skapa en andra plats där människor kan hitta ditt företag online (den första är din webbplats), är att optimera din Google My Business-sida ett snabbt sätt att öka ditt företags synlighet inom kartsektionen – Att visas i Maps kan ofta vara gjort inom 30 dagar.
Här är stegen för att optimera din Google My Business-sida:
Gör anspråk på och verifiera ditt företag
Optimering för Google My Business börjar med att göra anspråk på och sedan verifiera din företagssida. Om du har varit verksam ett tag men ännu inte har gjort anspråk på din sida anger du ditt företagsnamn, stad, stat och orden “Google plus” i Googles sökruta. Google returnerar en mall för din Google My Business-sida med grundläggande information inklusive ditt företagsnamn, adress och en knapp som säger “Hantera den här sidan”. När du har klickat på den knappen kommer du att gå igenom ett par steg för att verifiera ditt företag.
Om din Google My Business-mall inte har konfigurerats kan du gå till “Google+ för företag” och börja bygga den där. Efter att ha gjort anspråk på och verifierat din företagssida kan du börja optimera den.
Ditt företags namn, adress och telefonnummer
Se till att du använder de officiella versionerna av ditt företags namn, adress och telefonnummer på din Google My Business-sida, såväl som på din webbplats och andra sidor på webben. Ytterligare webbsidor kan inkludera katalogförteckningar, en företagssida på Facebook och onlineversionen av Gula sidorna. Att hålla sig konsekvent med denna information ger 3 positiva resultat:
1) Din företagsplats kommer att vara korrekt i kartavsnittet
2) Listor som är konsekventa över hela webben kommer att optimera din NAP helt och hållet3) Det blir lättare för kunder att hitta ditt företag
Viktigt: Ett lokalt telefonnummer (till skillnad från ett 800-nummer) visar Google och dina kunder att du är ett lokalt företag.
Kategorier
Googles riktlinjer för avsnittet Kategorier låter dig lista de tjänster du tillhandahåller men inte resultaten av dina tjänster.
Till exempel bör din första kategori vara “Rörmokare”.
Utöver kategorin rörmokare, inkludera alla andra relevanta tjänster du tillhandahåller.
Den här listan kan innehålla:
- Värmeentreprenör
- Luftkonditioneringsentreprenör
- VVS reparation
Beskrivningen av ditt företag
Beskrivningssektionen kan användas för att introducera ditt VVS-företag för potentiella kunder som den bästa lösningen för deras problem. Den här beskrivningen bör inkludera dina tjänster, din tid i verksamheten, kvalifikationer, fördelarna med att anställa dig och en uppmaning. För att helt optimera din företagsbeskrivning, inkludera alla nyckelord för anställningsavsikter för dina VVS-tjänster och specialiteter.
Här är en exempelformel för din Google My Business-beskrivning: {Name of the Business} erbjuder professionella {list plumbing services} i {Your City}. {Provide some background information about your business, and why customers hire you.} Ring {Phone Number} nu – vi är där om en timme eller mindre!
Tips: Håll din beskrivning ganska kort, cirka 100-200 ord.
Timmar
Se till att öppettiderna som publiceras på din Google My Business-sida är desamma som på din webbplats, Facebook-sida, kataloger etc. Om du erbjuder nödtjänster utanför dina ordinarie öppettider, ange den informationen separat.
Bilder
Bilder kommer att uppmärksamma och öka engagemanget på din Google My Business-sida, så dra full nytta av det här alternativet. Google tillåter att logotypen för ditt företag, samt flera bilder visas på din sida. Dessa bilder kan innehålla bilder på jobbet, exteriören/interiören av ditt företag och en bild av dig och dina anställda. För bästa resultat använd bilder som har ett skarpt fokus, är mellan 10KB och 5MB och har en minsta upplösning på 720px x 720px.
Tips: Du kan också ersätta den grundläggande bakgrundsbilden för Google My Business med en bild av ditt företag eller din logotyp.

Optimera din webbplats
Efter att ha avslutat arbetet med din Google My Business-sida kan du börja optimera startsidan och tjänstesidorna på din webbplats. Det här är de viktigaste sidorna på din webbplats där sökorden för anställningsavsikten som du hittade i din forskning kommer att spela en stor roll.
Din hemsida
Att optimera din hemsida börjar med två viktiga element som faktiskt inte syns på sidan.
Titeltagg
Titeltaggen, som också kallas “sidtiteln”, visas i webbläsaren efter domännamnet på din webbplats. Titeltaggen visas också som en del av den blå rubriken när sidor listas i Googles sökresultat.
Titeltaggen för din hemsida bör innehålla den primära kategorin, platsen och namnet på ditt företag. Här är ett exempelformat: Rörmokare i {din stad} | {Företagsnamn}. Till exempel, om ditt VVS-företag är i New York City och namnet är “Rapid Plumbing”, kan din titeltagg vara: Plumber in NYC | Snabb VVS.
Tips: Försök att hålla dina titeltaggar på 50-65 tecken.
Metabeskrivningen
Metabeskrivningen är texten som visas under rubriken och webbadressen när en webbsida visas i Googles sökresultat. En metabeskrivning bör ge information som kommer att tvinga potentiella kunder att klicka på länken och besöka din webbplats. Här är ett exempelformat för en metabeskrivning: {Name of Business} erbjuder professionella {list of plumbing services} i {Your City}.
Ring {Phone Number} nu så får vi en rörmokare till dig inom 1 timme! Så här kan en metabeskrivning se ut för Rapid Plumbing: Rapid Plumbing erbjuder professionell avloppsrensning och VVS-reparation i New York City. Ring 212-XXX-XXXX nu så får vi en rörmokare till dig inom 1 timme!
Tips: Behåll metabeskrivningen till 100-150 tecken lång.
Rubrik
Efter att ha optimerat titeltaggen och metabeskrivningen handlar nästa steg om innehållet som dina besökare kommer att se på din startsida. Rubriken på sidan, som också kallas “H1”, bör inkludera din primära kategori som en del av det primära sökordet för ditt företag. Läs mer om vad är seo.
Innehåll
Innehållet på din hemsida bör vara minst 200 ord långt, men du får mer SEO-sträcka med 500 till 1000 ord. Se till att ditt innehåll är skrivet professionellt och inte har felstavningar eller syntaxfel. Informationen på din hemsida bör innehålla dessa viktiga element:
1) En utökad beskrivning av ditt företag
2) Din professionella bakgrund/kvalifikationer3) Korta beskrivningar av dina tjänster4) Minst ett omnämnande av ditt primära sökord5) En uppmaning som uppmuntrar potentiella kunder att kontakta dig
Det finns ytterligare optimeringssteg som du kan ta på din hemsida, men dessa bör vara din första prioritet.
Optimera dina tjänstesidor
Genom att dedikera en separat sida till varje tjänst du tillhandahåller kan en hel del fokuserad information presenteras, vilket ger de bästa SEO-resultaten. Till exempel, om du tillhandahåller avloppsrengöring, VVS-underhåll och VVS-reparationer, kommer det att fungera mycket bättre att skapa en separat sida för var och en än att konsolidera alla dina tjänster på en enda sida. Liksom innehållet på din hemsida bör texten på varje tjänstsida vara 500 till 1 000 ord lång.
Optimeringsstegen för varje tjänstsida kommer att vara desamma som de som tas på startsidan. Det är dock mycket viktigt att elementen på varje sida är unika för bästa SEO-resultat. Som en påminnelse inkluderar dessa element:
- Tjänsterelaterade sökord med anställningsavsikt
- Titeltaggar som inkluderar den specifika typen av tjänst
- Metabeskrivningar som ger information om den specifika tjänsten
- Kortfattade rubriker som beskriver tjänsten
- Detaljerat innehåll om varje tjänst
Skapa innehållssidor
Innehållssidor är i princip allt annat på din webbplats med undantag för hemsidan och tjänstesidorna. Exempel på innehållssidor inkluderar en blogg, en FAQ-sektion och en “Om”-sida. En skillnad mellan dessa sidor och hem-/tjänstsidorna på din webbplats är att det primära syftet med innehållssidor är att tillhandahålla information snarare än att generera telefonsamtal eller andra typer av omvandlingar som på huvudsidorna. En andra skillnad är att innehållssidor kommer att innehålla sökord som signalerar forskningsavsikt i motsats till sökord för anställningsavsikter som kärnsidorna bygger på.
För att få ut så mycket som möjligt av dina innehållssidor bör du hitta de nyckelord som folk använder när de söker efter information om ämnen relaterade till dina VVS-tjänster. Sökord för forskningsavsikter som kommer att få besökare till din webbplats kan hittas med Googles verktyg för sökordsplanerare, med samma process som när du undersökte sökorden för anställningsavsikter för dina huvudsidor.
En bra utgångspunkt här är att fundera över de frågor folk ställer dig om VVS. Till exempel, om folk har frågat dig om den typ av saker som stoppar en sophantering, finns det en god chans att andra människor försöker ta reda på det också. Om Planer Tool visar att folk söker efter “saker som blockerar en sophantering”, har du ett ämne som du kan skriva om på dina innehållssidor.
Var ska informationsbaserade sidor finnas på din webbplats?
Att skapa ett avsnitt med vanliga frågor (FAQs) för din webbplats ger dig möjligheten att dela din kunskap, bygga upp trovärdighet och introducera ditt företag för människor som kan bli kunder när de har ett VVS-problem. För bästa SEO-resultat, skapa en huvudsida som listar dina vanliga frågor och länka sedan varje fråga till svaret, som kommer att finnas på en separat sida. Tumregeln här är att dina svar ska vara minst 100 ord, men de kan gå upp till 1000 ord om det är vad som krävs för en fullständig förklaring.
Du kan också vara värd för informationsbaserat innehåll på din webbplats med en blogg. Liksom din FAQ-sida ger en blogg en plattform för att visa upp din expertis och konsekvent publicering av nytt material kommer att ge din SEO-kampanj ett uppsving. Vår rekommendation för blogginlägg är minst 300 ord, men skriv gärna tusentals ord om ämnet kräver det.
Viktigt: Dina innehållssidor bör också optimeras med unika titeltaggar, metabeskrivningar, rubriker och välskrivet innehåll som innehåller sökord för din forskningsavsikt. Om du vill veta hur du kan seo optimera sidan ytterliggare så kan du läsa denna artikeln från Ahrefs.
Steg 3. Få citat och bygga länkar
Med optimeringen av din webbplats och Google My Business-sida klar (åtminstone för nu) är det dags att bredda ditt nät och börja flytta uppåt i lokala sökrankningar. I det här steget börjar du bygga ditt antal citat och länkar.
Citat
Hänvisningar definieras som listor över ditt företags namn, adress och telefonnummer (NAP) på andra webbplatser. Innan du startar den här processen, se till att du har inkluderat din NAP på kontaktsidan och sidfoten på varje sida på din webbplats. Bekräfta sedan att NAP på din webbplats matchar exakt med NAP på din Google My Business-sida.
När du har bekräftat att din NAP är konsekvent på din webbplats och din lokala sida kan du börja ansöka om listor i olika kataloger. Det finns tre huvudkategorier av kataloger:
1. Allmänna och nationella företagskataloger
Exempel på stora allmänna och nationella företagskataloger inkluderar bizjournals.com, angieslist.com och citysearch.com. Vi rekommenderar även att du skapar en företagssida på Facebook.
2. Kataloger som är specifika för VVS
Exempel på branschspecifika kataloger för rörmokare inkluderar elocalplumbers.com, mapplumber.com och myzipplumbers.com. Det finns många rörmokarespecifika kataloger som erbjuder listor gratis – vi rekommenderar att du fokuserar på dessa först. Om du letar efter hänvisningar till betalda kataloger, ställ in Google Analytics för att spåra din hänvisningstrafik och omvandlingar från dessa webbplatser för att se till att de är kostnadseffektiva.
3. Lokala kataloger
Få ditt företag listat i lokala kataloger i ditt område också. Din lokala handelskammares webbplats kommer att lista företag i ditt område och onlineversionen av din lokala tidning har förmodligen också en katalog över lokala företag.
Länkar
Google ägnar mycket uppmärksamhet åt länkar (även känd som inkommande länkar), som kommer från andra webbplatser och pekar på sidor på din webbplats. Vikten av varje inkommande länk mätt med Googles rankningsalgoritm beror på var de kommer från. Generellt sett kommer länkar från legitima webbplatser som kataloger att spela en nyckelroll i din SEO-insats, men länkar från auktoritetssajter som CNN.com eller högprofilerade webbplatser i din bransch kan verkligen ge din ranking en pop.
Så hur kan du öka antalet länkar till din webbplats?
Kataloger
Med kataloger är processen densamma som att få citat – skicka bara in din NAP till nationella, lokala och VVS-industrikataloger. Kataloger med länkar gör det enkelt för potentiella kunder att komma i kontakt med dig, så du kanske hjälper dina SEO-ansträngningar och attraherar nya kunder på samma gång.
Offlinerelationer
Det finns en god chans att många av dina vänner, medarbetare och kollegor också har webbplatser. Kontrollera om det finns ömsesidigt fördelaktiga relationer där webbplatser kan länkas för korshänvisningar. Ditt medlemskap i föreningar, sponsring av lokala evenemang och deltagande med välgörenhetsorganisationer kan också ge länkbyggande möjligheter.
Se vem som länkar till dina konkurrenter
Med hjälp av ett verktyg som Moz Link Explorer kan du upptäcka de webbplatser som länkar till dina konkurrenter och se om du kan få samma länkar för dina webbsidor. Dessa insikter kan hjälpa till att utöka dina länkningsprofiler med nya kataloger eller ge dig idéer för att länka möjligheter till auktoritets- och VVS-branschens relaterade sajter.
Det finns fler länkbyggande strategier, men dessa tips kan ge dig en kickstart på att bygga en solid portfölj av inkommande länkar.
Steg 4. Recensioner
Folk litar ofta på recensioner från tredje part mer än vad företag säger om sig själva. Detta gör att få positiva recensioner till en viktig faktor för att locka kunder såväl som i dina SEO-ansträngningar.
Fokusera på Google My Business-recensioner
Med tanke på att många av dina kunder kommer att se din Google My Business-sida innan de ser något annat relaterat till ditt företag, är det klokt att samla recensioner på den här sidan först. Positiva recensioner på din Google My Business-sida hjälper dig på två sätt; din lokala sida kommer att rankas högre för sökningar och en massa bra recensioner kan ge kraftfull övertygelse om att du är den bästa rörmokaren i stan.
Hur man får bra recensioner
Först och främst kommer det att ge utmärkt service att få bra recensioner mycket lättare. När du har levererat en fantastisk serviceupplevelse måste du be dina kunder att ge recensioner av ditt företag. För att göra det så enkelt som möjligt att få bra recensioner, skicka en “recensionsbegäran” till nöjda kunder med en länk till recensionssektionen på din Google My Business-sida.
För att få den länken anger du en sökning som har namnet på ditt företag följt av “Google My Business”. Din Google My Business-sida visas högst upp i resultaten. Du kan kolla upp detta genom att söka på vår profilsida. Ange bara: Main Street ROI Google My Business. När du har kört sökningen efter din profil kopierar du webbadressen från sökresultaten och inkluderar den i varje e-postmeddelande som begär en kunds granskning. Du skickar personer till den sidan och ber dem att klicka på knappen “Skriv en recension”.
Här är några exempel på formuleringar för denna typ av e-post: “Vi har nyligen tillhandahållit VVS-tjänster i din bostad på Main St. Om du har en minut skulle vi uppskatta din feedback om våra tjänster. Många av våra kunder hittar oss via Google – kanske du också gjorde det. Skulle du snälla ta en minut att lägga upp en recension på Google? Klicka bara här {Link to Google My Business profile} och klicka på “skriv en recension.” Tack på förhand!”
Vi rekommenderar att våra kunder tar för vana att skicka ut e-postmeddelanden med begäran om granskning till alla sina nöjda kunder. På så sätt publiceras en ständig ström av positiva recensioner på deras Google My Business-sidor, med resultat som inkluderar ett växande antal kunder och höga placeringar i lokala sökningar.
Steg 5. Spåra dina resultat
När du har slutfört ditt första SEO-arbete vill du spåra dina resultat, vilket ständigt kan förbättra prestandan för dina kampanjer. Det finns tre kärnmått i din kampanj som bör spåras.
Ranking
Att spåra din sidrankning kan avslöja en rad insikter om din kampanj, inklusive sökordsresultat, visningar och antalet personer som klickade sig vidare till din webbplats. För att spåra din sidrankning, låt din webbansvariga installera Google Search Console, tidigare känt som Google Webmaster Tools. Använd verktyget för att kontrollera din sidrankning en eller två gånger per månad.
För automatisk och heltäckande spårning kan du använda det betalda spårningsverktyget från RankRanger. RankRanger levererar automatiskt uppdaterade rankningsrapporter för dina SEO -kampanjer över flera sökord, spårar din Google My Business-ranking och din webbplatsranking.
Trafik
Nästa aspekt av din kampanj som måste spåras är trafiken som drivs till din webbplats och sidorna på din webbplats som den kommer till. Förutom trafiken som kommer in vill du spåra varifrån den kommer.
Google Analytics tillhandahåller omfattande spårning och bör installeras på varje sida på din webbplats för att övervaka din trafik. Installationen av plattformen är enkel, men du kanske föredrar att din webbmaster gör jobbet, speciellt om du har en stor webbplats.
Vår rekommendation är att dina trafikmått bör ses över varje månad för att hitta långsiktiga trender, se hur din SEO-trafik växer och avgöra var förbättringar kan göras.
Konverteringar
Konverteringar är de specifika åtgärder du vill att potentiella kunder ska vidta när de är på din webbplats. För rörmokare är en av de vanligaste omvandlingarna ett telefonsamtal för service, så du kommer definitivt att vilja spåra de telefonsamtal som kommer in och hur många av dem som resulterar i servicesamtal. Google Analytics kan spåra telefonsamtal och konverteringar, vilket kan avslöja de tjänster som lockar flest kunder, samt sidorna med högst och lägst konverteringskvot.
Redo att komma igång?
Att åta sig att bygga en solid lokal SEO-kampanj kan vara en av de bästa investeringarna du kan göra i din VVS-verksamhet. För bästa resultat, följ varje steg i processen tills dess slutförs innan du går vidare.
För att granska, de 5 stegen för att bygga en framgångsrik lokal SEO-kampanj är:
1) Sökordsforskning – Definiera sökord för anställning och forskning
2) Sökordsoptimering – På och utanför din webbplats3) Citat och länkar – Sprid ditt nät och utöka din målmarknad4) Recensioner – Gör att få positiva recensioner till en vana5) Spårning – Håll dig till det som är arbeta och förbättra områden som släpar efter
Genom att följa dessa steg kommer din lokala SEO-kampanj att stå fast. Du kan sedan bygga vidare på den grunden för att få högre ranking för dina webbsidor, mer trafik till din webbplats och fler kunder för ditt VVS-företag!